Sankta Anna Underjordskyrka

Sankta Anna Underjordskyrka invigdes 1990 och är en ekumenisk kyrka som är belägen 90 meter ner i Kristinebergsgruvan.

Vissa väljer att besöka oss för att få uppleva platsen, se kyrkan och prova på den unika akustik som är inne i kyrksalen.

Andra är mer nyfikna på historien kring den Kristusbild man hittade i gruvan på 40-talet.

I nära anslutning till kyrkan finns också en utställning med en del äldre gruvmaskiner, bilder och information från Kristinebergsgruvan.

Vi kommer att berätta om gruvdriften hur den fungerar idag men också hur den fungerade förr.

Arbetet med gruvan startade redan 1935 här i Kristineberg så det finns mycket att berätta om.

I besöket ingår kaffe och hembakat fikabröd i Underjordskyrkans café

Där finns också möjlighet att köpa med sig stenar från gruvan, vykort eller smycken.